Oleje typu LongLife często budzą wątpliwości – przede wszystkim w kontekście ich faktycznej trwałości. Choć ELF konsekwentnie zachęca kierowców do regularnych wymian oleju, co jest kluczowe dla zachowania żywotności silnika, firma równolegle rozwija technologie umożliwiające stosowanie środków smarnych w warunkach wydłużonego przebiegu. Takie rozwiązania odpowiadają na rosnące potrzeby rynku – zarówno z perspektywy środowiskowej, jak i kosztowej.
Najnowszy produkt ELF Evolution FULL-TECH LLX 0W-30 został przebadany zarówno przez niezależną organizację ACEA, jak i konstruktorów silników takich marek, jak Volkswagen, BMW czy Porsche. Za każdym razem spełnił rygorystyczne wymagania przewidziane dla trybu LongLife.
Nowoczesne silniki pracują dziś pod dużym obciążeniem – w wysokich temperaturach i przy dużym ciśnieniu roboczym. To zwiększa ryzyko utleniania oleju oraz prowadzi do pogorszenia jego struktury molekularnej, co może skutkować wzrostem lepkości, większymi oporami, zanieczyszczeniami, a także powstawaniem osadów w silniku.
ELF Evolution FULL-TECH LLX 0W-30 oparto na zaawansowanej technologii syntetycznej oraz nowoczesnym pakiecie dodatków uszlachetniających. Produkt zapewnia skuteczne właściwości przeciwutleniające, przeciwzużyciowe i czyszczące, co przekłada się na dłuższą wytrzymałość oleju i możliwość stosowania go w trybie LongLife.
Oleje ELF i TotalEnergies opracowane z myślą o wydłużonych przebiegach są systematycznie testowane i badane – nie tylko wewnętrznie, ale przede wszystkim przez niezależne, międzynarodowe organizacje certyfikujące oraz producentów silników.
Jako przykład posłużyć mogą testy przeprowadzone dla oleju ELF Evolution FULL-TECH LLX 0W-30, w ramach których potwierdzono spełnienie wymagań norm koncernu Volkswagen VW 504.00/507.00. Zgodnie z zaleceniami niemieckiego producenta oznacza to możliwość eksploatacji w trybie LongLife – nawet do 30 000 km lub 2 lat w standardowych warunkach. Dodatkowo produkt ten został przebadany przez BMW i Porsche, w efekcie otrzymując homologacje BMW LL-04 oraz PORSCHE C30.
Wyniki niezależnych testów wykazały, że olej nie tylko wytrzymuje zakładane interwały, ale posiada także znaczące rezerwy trwałości.
Tryb LongLife jest przewidziany dla silników pracujących w umiarkowanych warunkach eksploatacyjnych. To niezwykle istotne, ponieważ trudne warunki – takie jak jazda miejska, dynamiczne przemieszczanie się po autostradzie, częste rozruchy czy podróżowanie w górach, gdy zużycie paliwa jest wyższe niż optymalne – stanowią przeciwwskazanie dla trybu LongLife. W tego typu przypadkach olej szybciej ulega zanieczyszczeniom, a producenci pojazdów zalecają nawet skracanie przebiegów pomiędzy wymianami o co najmniej 30% lub do jednego roku.
Co więcej, należy zawsze pamiętać, że jakość oleju nie ma bezpośredniego związku z oznaczeniem lepkości. Jakość produktu opisują specyfikacje i homologacje, za którymi stoją wielogodzinne testy na hamowniach silnikowych oraz mnogość testów laboratoryjnych. Tylko oficjalne certyfikacje dają rzeczywistą gwarancję jakości oleju.