Kompresja
Bartosz Białas
Mechanik - Porada użytkownika
Pewnie każdy z Was sprawdzał kompresję w samochodzie – zakładam więc, że wiadomo, jak się to robi. Co w momencie, kiedy odczyty są poniżej danych producenta? Możliwości są trzy: problem z uszczelką głowicy, zniszczone gniazda zaworowe, zużyte pierścienie (a dokładnie połączenie tłok–pierścień–cylinder). Właśnie tę ostatnią można potwierdzić bądź wyeliminować w łatwy sposób. Wlewamy do cylindra 5–10 ml oleju stosowanego w silniku i powtarzamy pomiar. W tym momencie są dwie opcje. Pierwsza: wynik pomiaru nie zmienił się – oznacza to, że połączenie tłok–pierścień–cylinder jest w porządku, a przynajmniej nie jest na tyle zużyte, aby zaniżało wyniki pomiaru, usterka tkwi więc w obrębie głowicy. Druga: wynik pomiaru poprawił się – oznacza to, że połączenie tłok–pierścień–cylinder jest zużyte i kwalifikuje się do naprawy, czeka nas remont całego silnika. Liczę, że to przydatna informacja i oszczędzi komuś masę pracy.