Porady

Najczęstsze mity dotyczące olejów silnikowych – część 2

Mitów, dotyczących użytkowania olejów silnikowych jest tak wiele, że nie sposób zebrać ich w jednym wpisie. W poprzedniej części naszego cyklu przyjrzeliśmy się trzem popularnym mitom, dotyczącym oleju – dziś zwrócimy uwagę na trzy kolejne, z jakimi często mamy do czynienia.

Mit 4: Jeśli olej jest czarny, to trzeba go wymienić

Zmiana koloru oleju na czarny niekoniecznie oznacza, że olej stracił swoje właściwości smarne czy myjące. Ciemnienie oleju jest normalnym procesem wynikającym z jego pracy w silniku, gdzie zbiera zanieczyszczenia i produkty spalania. Często olej, w silnikach Diesla staje się czarny nawet po przebiegu 200 km. A spokojnie dalej zabezpiecza silnik przed zużyciem i zanieczyszczeniami nawet do 30 000 km. Kluczowe jest monitorowanie poziomu oleju i okresu, kiedy olej należy wymieniać. Wymiana powinna odbywać się zgodnie z harmonogramem lub częściej, oczywiście biorąc pod uwagę warunki eksploatacyjne i trudne warunki

Mit 5: Używanie dodatków do oleju zawsze poprawia jego jakość

Na rynku dostępnych jest wiele dodatków do olejów silnikowych, które obiecują poprawę ich właściwości. Jednakże nowoczesne oleje silnikowe są już starannie zbilansowane i zawierają wszelkie niezbędne dodatki, aby spełniać wymagania producentów silników. Stosowanie dodatkowych środków może zakłócić tę równowagę i w niektórych przypadkach może nawet zaszkodzić silnikowi. Lepiej jest stosować olej zgodny z wymaganiami producenta niż polegać na dodatkowych preparatach. Żaden z producentów nie poleca stosowania dodatków, gdyż olej spełniający homologację producenta jest odpowiednio skomponowany, aby zapewnić bezawaryjną pracę.

Mit 6: Nie można zmieniać rodzaju oleju w trakcie eksploatacji pojazdu

Kierowcy często obawiają się zmieniać rodzaj oleju (np. z mineralnego na syntetyczny) w trakcie eksploatacji pojazdu, myśląc, że może to zaszkodzić silnikowi. W rzeczywistości zmiana rodzaju oleju jest całkowicie bezpieczna, o ile nowy olej spełnia specyfikacje producenta. Przy przejściu na inny typ oleju, ważne jest jednak dokładne wypłukanie silnika, aby usunąć pozostałości starego oleju. Oczywiście niepolecane są płukanki sinika dostępne na rynku. Najlepiej zmieniając na olej syntetyczny skrócić następny przebieg pomiędzy wymianami. Aby to olej silnikowy spokojnie wyczyścił silnik, bez stosowania agresywnej chemii.