Patryk Mikiciuk rozmawia na temat sezonowej wymiany opon
Patryk Mikiciuk
Ekspert Team Total
Na temat wymiany opon letnich na zimowe rozmawia nasz ekspert Patryk Mikiciuk z Pawłem Nowickim z firmy MX Nowicki - o czym warto pamiętać, na co zwrócić uwagę?
P.M.: O czym trzeba pamiętać, zmieniając koła na zimowe? Warto mieć drugi komplet felg do zimówek czy nie?
P.N.:Przy nowych samochodach często jest tak, że felgi bardzo różnią się od zimowych. Mogą mieć toczne powierzchnie lub jednowarstwowe powierzchnie lakieru, które nie lubią agresywnych warunków. Trzeba pamiętać, że w zimie jest sól, są kamienie, jest żwir. To wszystko uderza w felgę.
P.M.: Czyli jeżeli kupujemy zimowe opony, warto kupić drugi komplet felg?
P.N.: Tak. Warto mieć drugi komplet stalowych felg do 17 cali. Jeśli powyżej 17 cali, to tylko aluminiowe.
P.M.: Jak to się przekłada na użytkowanie?
P.N.: Ciężko powiedzieć. Nie ma to dużego znaczenia. Felgi nie są teraz tak drogie, a jeżeli idziemy budżetowo, kupmy sobie stalowe felgi zimowe i opony zimowe, a na lato mamy piękne stalowe felgi.
P.M.: Czy podczas wymiany opon na feldze one się niszczą?
P.N. Mamy tak zaawansowane technologicznie maszyny, że nie uszkodzą ani felgi, ani opony. Jeśli są prawidłowo przekładane i zakładane, nic nie ma prawa się wydarzyć.
P.M.: Jak pompować koła na zimę?
P.N.: Od pewnego czasu wszystkie auta są wyposażone w czujniki ciśnienia powietrza. Przy dużej amplitudzie temperatur w zimie to powietrze ma duże skoki ciśnień. Przy rozgrzanej feldze ciśnienie wzrasta, przy niskich temperaturach – spada.
P.M.: Lepiej pompować powietrzem czy azotem?
P.N.: Azotem. Jest on neutralny, jeśli chodzi o temperaturę, i nie ma takiej rozszerzalności.
P.M.: Ile kosztuje napompowanie azotem?
P.N.: W granicach 20 zł za 4 koła.
P.M.: Jaki rozmiar opon jest optymalny na zimę?
P.N.: Trzeba stosować się do tego, co przewidział producent. Specjalna wklejka znajduje się zazwyczaj na progu auta lub na wlewie paliwa. Można też zajrzeć do instrukcji pojazdu. Zazwyczaj opony zimowe są węższe i wyższe od letnich. Na przykład jeśli na lato mamy 225/45/17, na zimę weźmy 205/55/16 – tańsza, wyższa, węższa na śniegu i przy zimowych warunkach zachowuje się lepiej.
P.M.: Jak rozpoznać dobre opony używane?
P.N.: Na zimę nie polecam kupowania opon używanych. Opony zimowe mają lamelki, które pracują na zasadzie otwierania się i zamykania. Przy oponach używanych często są one wytarte i nie pracują tak jak trzeba. Używana opona nie będzie dobra na zimę.
P.M.: Na ile starcza nowa zimowa opona?
P.N.: Wszystko zależy od eksploatacji. Może starczyć na rok, a może też starczyć na 4 lata, w zależności od tego, jakie robimy przebiegi. Przy autach mocnych, sportowych zaleca się wymianę opon zimowych co roku, dla bezpieczeństwa.
P.M.: Warto zwracać uwagę na rok produkcji opon?
P.N.: Według mnie nie ma to większego znaczenia. Technologia zabezpieczenia i magazynowania opon jest na tyle zaawansowana, że nawet dwu-, trzyletnia opona będzie miała takie same właściwości. W dodatku nigdy nie będziemy mieli nowych zimowych opon wyprodukowanych w tym samym roku. Opony produkowane są partiami i seriami wcześniej, żeby były dostarczone na zimę.
P.M.: Gdzie najlepiej szukać opon?
P.N.: Internet, hurtownie – możliwości jest dużo.
P.M.: Na co zwracać uwagę przy wymianie opon, żeby nie popełnić błędu?
P.N.: Opony zimowe często są kierunkowe, na co trzeba zwrócić uwagę przy montażu, aby opona w prawą stronę nie była zamontowana z lewej. Należy też zadbać, by nie urwać stopki z boku opony podczas montażu. To część, która odpowiada za to, żeby opona idealnie przylegała do felgi. Opona musi być dobrze wysmarowana, ułożona, wyważona i musi być również dobrze umiejscowiona na feldze.
P.M.: Czy po wizycie u wulkanizatora można samodzielnie sprawdzić, czy opony zostały dobrze wymienione?
P.N.: Warto zobaczyć, czy są dobre kierunki opon. Więcej trudno stwierdzić samodzielnie.