Układ hamulcowy
Jak zadbać o układ hamulcowy?
Bezpieczeństwo na drodze to priorytet każdego kierowcy, a kluczową rolę w tym zagadnieniu odgrywa sprawny układ hamulcowy. Znajomość i właściwa konserwacja tych istotnych elementów samochodu są niezbędne, aby zapewnić skuteczne hamowanie i bezpieczną jazdę. Poniżej przedstawiamy szczegółowy poradnik, który pomaga zrozumieć, jak dbać o układ hamulcowy.
Regularne kontrole wizualne
Regularnie sprawdzaj poziom płynu w zbiorniku zapasowym, stan klocków i tarcz hamulcowych, a także przewodów i zacisków. Monitoruj ewentualne wycieki płynu hamulcowego lub ślady zużycia. Częste kontrole pozwolą wykryć potencjalne problemy we wczesnym stadium i uniknąć kosztownych napraw. Niski poziom płynu może sygnalizować wyciek lub zużycie klocków hamulcowych.
Jak rozwiązać problem z wyciekiem płynu hamulcowego?
W przypadku problemów z wyciekami płynu hamulcowego, postaraj się zlokalizować wyciek i ew dokręcić przewód hamulcowego lub zastosuj dedykowane szczypce zaciskowe. Udaj się do najbliższego mechanika na naprawę jeśli nadal masz płyn w zbiorniczku a wyciek na tyle mały, że uda Ci się dojechać.
Płyn zgodny z zaleceniami producenta
Najczęściej stosowana jest klasyfikacja jakościowa płynów hamulcowych jest normami SAE J 1703 oraz FMVSS 116. Wyróżniamy klasy jakości DOT 3, DOT 4, DOT 5, DOT 5.1.
- DOT 4 możemy zastąpić płyny klasy DOT 3, mają wyższą temp wżenia i są mieszalne.
- DOT 4 plus to nowsza wersja płynów DOT 4 z lepszymi właściwościami niskotemperaturowymi poprawiająca pracę ABS czy ESP w bardzo niskich temperaturach.
- DOT 5.1 – płyn o podwyższonej temp wrzenia w odniesieniu do DOT 4.
- DOT 5 to płyny na bazie silikony. Niemieszane żadna inną grupa produktów. Zastosowanie w większości wojskowe ze względu na trwałość parametrów płynu w układzie.
Regularna wymiana płynu hamulcowego
Płyn hamulcowy jest higroskopijny. Chłonąc wodę spada jego temperatura wrzenia. Dodatkowo płyn ulega degradacji, utlenia się i może być korozyjny dla elementów układu. Płyn należy regularnie wymieniać zgodni z zaleceniami producenta pojazdy. Jest to przeciętnie co 2-3 lata lub 40 – 60 tyś km.
Kiedy konieczna będzie wizyta u specjalisty?
W razie wątpliwości co do stanu układu hamulcowego skonsultuj się z doświadczonym mechanikiem. Profesjonalna ocena fachowca pozwoli dokładnie sprawdzić zarówno klocki hamulcowe, jak i tarcze, przewody oraz płyn hamulcowy, zapewniając, że układ hamulcowy działa sprawnie. W razie potrzeby specjalista będzie w stanie zadbać także o wymianę elementów na odpowiednie, sprawne zamienniki.